onsdag 7 maj 2014

Fortbildning för alla - en skola för alla?

Idag har jag och kollegorna i mitt arbetslag varit på en heldags fortbildning med Dylan William - mannen som är formativ bedömning (enligt dagens presentatör i alla fall). Formativ bedömning ger enligt Hattie (Synligt lärande - presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat) en av de allra största effekterna på elevernas studieresultat. Den allra största effekten har självskattning av betyg, något som vävdes in i Williams föreläsning och workshop idag. Det är alltså ingen struntföreläsning vi harit på, det är det som enligt forskningen har allra störst effekt på att förbättra elevernas studieresultat, och det är väl det vi vill med skolan? (Om ni är nyfikna på vad han pratade om kan ni titta på hans presentation här.)

Så, alla var väl där? Eller? Vi vill ju ha en likvärdig skola, då måste väl alla få en chans att lära sig detta, eller utvecklas ännu mer kring detta ämn?. (Ja, det finns många lärare som redan arbetar formativt, men det finns alltid utrymme att utvecklas ännu mer och få nya tips och synvinklar.)
Nej. Så bra är det inte.

Dagen arrangerades av Center för skolutveckling, en verksamhet som ska vara "en resurs för skolledare, arbetslag och pedagoger i deras arbete", enligt hemsidan. De bjöd in alla skolor i Göteborgs stad. Till föreläsningen fanns gott om platser, till eftermiddagens workshop färre. Men när föreläsningen började såg jag mig omkring och insåg att salen bara var halvfull. Varför detta????

Jo, om en skola vill skicka sina lärare måste de alltså skaffa vikarier. Det kostar pengar. Och betala biljetterna, för det var inte gratis. Man konstaterar då att man låter bli för att det blir för dyrt. Eller? Finns det en bättre förklaring? För samhället blir det knappast billigt att låta bli, för samhället tjänar ordentligt på att höja elevernas resultat, det var en av de första sakerna som Williams lyfte under föreläsningen. Sverige skulle tjäna på att skicka alla lärare på utbildning i formativ bedömning. Trots detta väljer majoriteten av skolorna i Göteborg alltså att inte delta? Kongresshallen var drygt halvfull och det fanns deltagare från kranskommuner också, liksom några friskolerepresentanter. Gymnasieskolan har en egen dag, stadsdelen Centrum likaså, Samskolan har också en egen dag. Men var är resten av grundskollärarna?

En förklaring till att denna situation kan uppstå är att grundskolan i Göteborg är fördelad på de tio stadsdelsförvaltningarna. Gymnasiet har en egen förvaltning, Utbildningsförvaltningen, men grundskolan har inget behov av att samlas. Eller? Jag anser att det är essentiellt att samla Göteborgs grundskolor i en gemensam grundskoleförvaltning för att kunna vända skolans utveckling i Göteborg, och jag har fortfarande inte hört någon lärare säga mot mig i frågan. Göteborgs skolor ligger inte i framkant när det gäller skolutveckling, löner eller resultat. Varför inte det? Har vi inte lärare som är tillräckligt bra? Jodå! Men vi måste få samarbeta. Vi måste få samma förutsättningar.

Läraryrket är inget ensamjobb. Om vi ska få en likvärdig skola måste vi samla stadens grundskolor i en förvaltning. Hur snart ska vi vända skutan? Vi är många som är redo att fatta rodret och segla till framtidens skola. Låt oss! Samla oss i samma skuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar